Acum 1985 ani…

iisus-intrarea in ierusalim

Domnul nostru Iisus Hristos intra in Ierusalim. Era intampinat de multimi, intai cu urale, cu flori si cu ramuri de salcie. Era o manifestare spontana, de bucurie. Este evenimentul care a dus la ceea ce numim noi azi Sarbatoarea Floriilor.

Apoi, in numai o saptamana, multimile, manate de mai marii ierarhi ai vremii, au devenit ostile, rele, batjocoritoare. Au simtit nevoia sa pedepseasca intr-un fel cumplit un suflet curat.

Dupa chinuri greu de imaginat si acuze care se intreceau in dizertatii intelectuale aberante ba chiar zeflemitoare, Mantuitorul nostru a fost pironit si rastignit pe o cruce, pentru ca unii au gandit asa, o molima hidoasa si rapid contagioasa. De ce? Pentru ca asa este (inca) firea umana.

Iisus, nevinovat, a platit cu sange prostia oamenilor, inducerea lor profunda in eroare de catre rau-voitori. Si a facut-o cu seninatate.

Noi nu ne-am schimbat, nu prea mult. Iisus a platit si pacatele trecute, si pe cele de atunci, dar si pe cele viitoare. Ne-a lasat un simbol puternic: Crucea, acolo unde El a fost torturat, luat in ras si umilit de oameni. Apoi a plecat la Tatal, la Dumnezeu. De aceea a si fost senin, fiindca era ocrotit, insotit, calauzit, chiar si in suferinta cea mai atroce si nedreapta, rastignit intre doi talhari, care au trecut si ei prin aceleasi chinuri animalice, barbare, primitive.

A plecat la Tatal trecand totusi prin mormant (2 zile), fiindca moartea, ca si crucea, adica sacrificiul, e obligatorie, pentru mantuire.

INVIEREA este adevarata, nu e simbol, e invingerea mortii, si este pentru noi TOTI, o invitatie facuta cu iubire de Parinte, cu minima conditie ca noi sa ne acceptam menirea si sa fim / sa devenim copii buni.

Sunt coplesitor de multe scrieri cu mult mai multe detalii, cu experiente de viata si dumnezeiesti, incat mai multe cuvinte de la mine ar fi de prisos. Cautati-le, cititi-le!

Digi24: Tradiţii legate de salcie

În Duminica Floriilor, în bisericile ortodoxe, se binecuvântează ramurile de salcie.

În popor exista credinţa că salcia are puteri miraculoase: alungă duhurile necurate, iar animalele şi pământurile sunt ferite de lucrarea duhurilor rele. De aceea nu trebuie să ne miram dacă o mai întâlnim atârnată în adăposturile animalelor.

Salcia care era dusă la biserică trebuia să aibă mugurii desfăcuţi. În cazul în care vremea fusese neprielnică pentru înmugurire, atunci crengile de salcie erau puse în apă cu cel puţin o seară înainte de a fi duse la biserică.

Exista şi obiceiul lovirii uşoare cu crenguţa de salcie. Părinţii îşi loveau uşor cu ramurile de salcie copiii, spunând: „Bătaia salciei, să fii sănătos ca aceasta!“.

Salcia era pusă şi în apa în care se îmbăiau copiii

Mugurii de salcie erau consideraţi vindecători. Cei care mâncau muguri de salcie scăpau de friguri şi de alte boli. Mugurii de salcie erau introduşi în aluatul pentru pâine.

În popor, exista credinţa că salcia sfinţită aruncată în foc poate ajuta în cazul unui incendiu. Cu salcie sfinţită, înmuiată în agheazmă erau stropite atât casele oamenilor, cât şi încăperile unde stăteau animalele, pentru a fi ferite de lucrarea duhului necurat.

In ce perioada a anului a Intrat Domnul Iisus Hristos in Ierusalim si cand S-a rastignit?

Conform tradiției, acceptată în general ca adevăr istoric, Isus s-a născut în jurul anului 4 î.e.n. și a murit în jur de 30 e.n., fiind martirizat prin răstignire.

rastignirea-domnului

I. Bineinteles ca Biserica intotdeauna a urmarit, urmareste si va urmari esenta lucrurilor, indeosebi rostul spiritual si eshatologic al acestor fapte mantuitoare ale Domnului nostru Iisus Hristos si fireste ca doreste sa hraneasca sufletele si nu stiinta. Dar daca ar fi sa privim putin si partea cealalta a monedei, tot spre folosul nostru din dragoste pentru Mantuitorul nostru Iisus Hristos si pentru lucrarea Sa mantuitoare si sa deschidem o fereastra spre “Misterele Bibliei”, atunci este nevoie sa analizam putin cateva aspecte geografice, cronologice si istorice.

Intrarea triumfala a Domnului Iisus Hristos in Ierusalim, o aflam foarte frumos si amplu redata in Sfanta Scriptura, spunandu-se printre altele ca multime multa, care venise la sarbatoare, auzind ca Iisus vine in Ierusalim, au luat ramuri de finic si au iesit intru intampinarea Lui…(1)

Finicul este o planta ce se gaseste in special in zonele tropicale, in savane, in Sahara si in special in Orientul Mijlociu, purtand denumirea de Dum. Finicul este de fapt curmalul si poarta denumirea de Phoenix dactylifera,(2) impartit in alte doua specii: Phoenix theophrasti si Finicul asa zis hibrid: Hameropas.

Deci ramurile de finic folosite de multimea ce L-a intampinat pe Hristos la Intrarea Acestuia in Ierusalim, trebuie sa fi fost specia Dum sau in denumirea ei stiintifica Phoenix dactylifera. Insa acest ramuri de finic, le gasim viguroase si verzi pe aproape toata durata anului.

Asadar nu ramurile de finic (curmal) ar putea sa ne dezvaluie enigma legata de luna in care Iisus Hristos ar fi putut sa intre in Ierusalim, ci un alt pom, tot atat de roditor la Locurile Sfinte, care este Sicomorul sau smochinul.

Punand in valoare informatiile din Sfanta Scriptura in ceea ce priveste raspunsul la intrebarea: In ce perioada a anului a avut loc Intrarea Domnului in Ierusalim, mergem la citatul de la Matei 24,32 in care se spune foarte clar: “Invatati de la smochin pilda: Cand mladita lui se face frageda si odrasleste frunze, cunoasteti ca vara este aproape”.(3) De aici, aflam ca smochinul face frunze sau “odrasleste frunze” asa cum frumos ne spune textul, aproape de inceputul verii, cand aceasta este vestita prin temperaturi usor mai ridicate decat cele ale anotimpului de primavara.

Inca din cele mai vechi timpuri dar si din documente, aflam ca Ierusalimul are o clima mediteraneana propice finicului sau smochinului, cu veri calduroase si ierni blande. Ianuarie este cea mai rece luna din an, cu temperaturi de maxim 5° C. Lunile Iulie si august, sunt cele mai calduroase luni, asadar luni de vara, cu temperaturi ce depasesc 30° C.

Axandu-ne si trebuie sa o facem, pe cuvintele nepretuite ale Evanghelistului dar mai cu seama ale Mantuitorului Iisus Hristos, acelea care spun ca frunzele smochinului ies cand se apropie vara, ceea ce ar insemna luna Mai respectiv Iunie, atunci am putea spune, dar cu o oarecare indoiala, ca Intrarea triumfala a lui Iisus Hristos in Ierusalim, a avut loc intr-una din aceste doua luni: Mai sau Iunie.

Si totusi nici acest text scripturistic nu pare a fi foarte edificator in ceea ce priveste descifrarea enigmei si astfel trebuia cautat neaparat un alt indiciu mult mai elocvent.

O alta fraza descoperita de noi in Biblie si care prezinta o actiune petrecuta exact a doua zi dupa Intrarea in Ierusalim a lui Hristos, spune urmatoarele: “Dimineata, a doua zi, pe cand Se intorcea in cetate, a flamanzit; si vazand un smochin langa cale, S-a dus la el, dar n-a gasit nimic in el decat numai frunze…Si a zis lui: De acum inainte sa nu mai fie rod din tine in veac! Si smochinul s-a uscat indata” (4) Luand in calcul spusele lui Hristos ca frunzele smochinului rodesc cand se apropie vara iar in ultimul fragment prezentat de noi observam cum smochinul avea frunze, dar fara rod “caci nu era timpul smochinelor” (5) dar si faptul ca zilele de vara adevarata incep cu luna Iunie, ajungem la concluzia ca Intrarea in Ierusalim s-a petrecut in luna Mai sau Iunie.

La capitolul 12,1 din Evanghelia lui Ioan, aflam ca Intrarea in Ierusalim a lui Hristos s-a petrecut cu sase zile inainte de Pastile iudeilor, care conform traditiei ebraice, trebuia sa cada primavara. Calendarul ebraic este insa un calendar lunar si de aceea, luna Nisan ar trebui sa inceapa cu 11 zile mai devreme in fiecare an solar. Pentru ca Nisan si Pastele sa cada primavara, si nu in alt anotimp, se adauga cate o luna suplimentara (numita Adar II) (6) in anumiti ani. Dintr-un ciclu de nouasprezece ani, anii 3, 6, 8, 11, 14, 17 si 19 au cate 13 luni lunare, in loc de 12 luni. Acest calendar stabil, folosit si in prezent, a fost introdus in secolul al IV-lea, pentru a se asigura corelarea cu calendarul solar si anotimpurile.

In urma calculelor bazate pe calendarul lunar ebraic si comparat cu cel solar gregorian, pastele acestora s-ar decala cu o luna sau chiar doua si astfel Intrarea in Ierusalim a lui Hristos ar fi avut loc in luna Februarie sau Martie, cand temperaturile sunt destul de scazute si nu sunt propice smochinului, pentru a rodi sau a face frunze, asa cum ne spune Biblia. Asadar, bazandu-ne pe calendarul care ar stabili intrarea lui Hristos in Ierusalim ca fiind in luna Martie sau Aprilie, erau oare aceste luni in antichitate cele care prevesteau prin temperaturile lor mai ridicate decat acum… anotimpul VERII? Probabil ca DA!… avand in vedere ca au trecut peste 2000 de ani de la acest eveniment care a avut loc in Istoria Mantuirii omului.

II. In ceea ce priveste luna in care a avut loc Rastignirea pe cruce a Mantuitorului Iisus Hristos, aceasta credem ca a avut loc la aproape 8 sau chiar 9 luni de la Intrarea in Ierusalim a Acestuia. Tot Sfanta Scriptura este principalul izvor care ne poate dezvalui “in ce luna” a anului a avut loc Rastignirea.

La capitolul de la Marcu 14, 67 se spune urmatoarele: “Si vazandu-l pe Petru incalzindu-se, s-a uitat la el si a zis: Si tu erai cu Iisus Nazarineanul” (7) iar la Ioan 18,18: “Iar slugile si slujitorii facusera foc si stateau si se incalzeau, ca era frig, si era cu ei si Petru stand si incalzindu-se” (8).

Elementul principal care ne intereseaza pe noi din aceste fragmente este cuvantul: “frig”. Daca luam in considerare ca lunile friguroase din Tara Sfanta dar fara prea multa zapada, sunt Ianuarie si Februarie cand maxima temperaturii ajunge la 12°C iar minima este de 5°C, atunci, intemeindu-ne pe cuvantul Scripturii, ajungem la concluzia ca prinderea, procesul lui Iisus Hristos si Rastignirea precum si Invierea, toate acestea, au avut loc in lunile Ianuarie sau Februarie si nu imediat dupa Intrarea in Ierusalim intamplata in lunile de primavara sau chiar de vara, asa cum am vazut in studiul de mai sus.

Daca temperatura minima, asa cum vedem mai sus, ziua ajunge la 5°C, probabil ca noaptea este si mai frig. In Biblie ni se spune ca prinderea lui Hristos a avut loc noaptea, cand cu siguranta temperatura scazuse foarte mult fata de cea din timpul zilei si ca slugile si slujitorii facusera foc stand si incalzindu-se, ca era frig…acolo stand si Petru pentru a se incalzi, (9) apostolul care s-a lepadat de Hristos de trei ori la cantarea cocosului.

Sprijiniti pe argumentele de mai sus, am putea face foarte bine dovada ca Rastignirea a avut loc inainte de Pastele Iudeilor, fiindca acesta urma sa se sarbatoreasca in primavara, dupa calendarul gregorian Martie sau Aprilie, cand temperaturile incepeau sa fie mai ridicate. Si Pilat din Pont vorbeste multimii despre “sarbatoarea Pastilor”, spunandu-le ca la aceasta sarbatoare exista obiceiul ca de acesta sa le elibereze iudeilor pe cineva, sugerand ca Pastele lor era foarte aproape. Dar cat de aproape? Credem ca toate aceste evenimente mantuitoare, inclusiv Rastignirea, au avut loc la sfarsitul lunii Februarie, iar la inceputul lunii Martie, dupa calendarul ebraic, iudeii urmau sa sarbatoreasca Pastele. Asadar din cele spuse mai sus rezulta doua lucruri:

  1. Perioada lunii Februarie este una inca rece si deci o putem corela foarte bine la citatele care vorbesc de frigul din acele zile, cand Petru statea si se incalzea la foc,
  2. Pilat nu le-ar fi vorbit iudeilor despre sarbatoarea “Pastilor”, daca acesta urma sa fie sarbatorit peste o luna sau chiar doua.

Prin acest studiu, am incercat sa dovedim inca odata cuvantul adevarat si autentic al Scripturii insuflat de Duhul Sfant, referitor la perioada in care au avut loc Patimile, Rastignirea si Invierea Domnului si Mantuitorului Iisus Hristos: INAINTE DE SARBATOAREA PASTILOR IUDEILOR.

Doar Biserica a asezat spre cinstire aceste doua evenimente, la o distanta atat de apropiata una de alta, ele insa s-au petrecut, dupa cum vedem, in perioade diferite ale anului.

Preot Ion Andrei Tarlescu

Note:

(1) Ioan 12,12-13.
(2) Enciclopedia Britanica, Bucuresti, 2011.
(3) Matei 24,32.
(4) Matei 21,19.
(5) Marcu 11,13.
(6) In cazul in care am adauga o a 13-a luna (Adar II), atunci ne-am apropia foarte mult cu data Intrarii in Ierusalim a lui Hristos, de luna Mai, anotimpul care vesteste venirea verii si infrunzirea smochinilor sau chiar rodirea lor.
(7) Marcu 14,67.
(8) Ioan 18,18.
(9) Ioan 18,18.